Viditelnost modelu a s ní související výška letu jsou často diskutovaná témata jak mezi modeláři, tak i mezi náhodnými kolemjdoucími diváky. Zkušený modelář Leopold Walek provedl řadu zkoušek s elektrovětroněm Rikitan, opatřeným výškoměrem.
Model o rozpětí 2100 mm (běžná střední velikost) je k těmto testům optimální. Pokusy byly uskutečňovány vždy v podvečerních hodinách, v nevýrazných termických podmínkách za dobré viditelnosti, na pozadí bílých mraků. Svoje poznatky shrnul do nížeuvedené tabulky.
Tabulka viditelnosti modelu
Výška (m) Viditelnost
150 plná kontrola motorového letu modelu
300 skvělá, kontrola kluzu modelu v plném rozsahu
400 model viditelný, bez možnosti korekce kluzu
500 model na hranici viditelnosti, postupně přechází v bod
600 rychlá ztráta viditelnosti modelu
Z údajů v tabulce vyplývá, že ve výškách kolem 300 m je nutné vypnout motor, abychom mohli spolehlivě řídit další let.
Do výšky asi 450 m u modelu této velikosti rozeznáváme směr letu a smysl zatáčky. Při nastoupání do 600 m vidíme na obloze jen bod a podle slov L.Walka přichází "mrazení v zádech" a je nanejvýš nutné sestoupat do nižší letové hladiny, abychom nepřišli o model s celým vybavením. Optimální je létání do výšky 400 m, u menších modelů úměrně méně.
Dalším významným faktorem pro viditelnost modelu je barva potahu. Podle zkušeností je nejlépe viditelný model s převládající červenou barvou, podobně je na tom i barva zelená, tu však příliš nedoporučujeme pro případ hledání modelu po nechtěném přistání do volného terénu. Informativní údaje o viditelnosti barev přináší tabulka.
Tabulka viditelnosti barev
Barva Max.viditelnost
červená 300 - 360 m
zelená 200 - 280 m
bílá 220 - 300 m
žlutá 160 - 240 m
modrá 80 - 110 m
Závěrem ještě jedna důležitá poznámka - u akrobatických modelů je nutné výrazně odlišit barevnou úpravu horních a spodních ploch, abychom bez pochyb rozeznali polohu modelu.
Podle L.Walka a RC revue
JM
Kategorie inzerce