Když jsem se trochu začal zajímat o letadla, řekl jsem si, že si postavím nějaké své, levné a mnou propracované letadlo. V době, kdy jsem letadlo vyráběl jsem byl ještě úplný amatér - proto stavbu letadla popisuji od základů a jako amatér .
Nejdůležitější a zároveň nejnudnější byl výběr letadla, které jsem plánoval postavit. Zalíbil se mi dolnoplošník FLY BABY (- prostudoval jsem si veškeré informace o něm, popřemýšlel o slabých místech a materiálech).
Hned po vybrání modelu na mně čekalo další přemýšlení - jak má být letadlo velké (jaký má být poměr VÝKRES:SKUTEČNOST). Zvolil jsem si, že moje letadlo bude mít rozpětí křídel 100cm - odtud vypočítám všechny další rozměry (klasická trojčlenka - 100(požadované rozpětí): 21,2(rozpětí na výkrese) x rozměr, který počítám (taky změřím z výkresu)
Všechny rozměry mám přepočítané a začínám překreslovat všechny profily (A,B,C,D,E), profily poté překresluji i na 3,5mm překližku, ze které vše vyřezávám. (pro neznalce POZOR - profily jsou nakresleny POLOVIČNÍ, profil F je profil křídla)
Pokračuji výrobou křídla. Možností je několik - můžete jednotlivé profily křídel slepovat různými vyřezanými částmi ze smrku nebo balzy nebo můžete stejne jako já zvolit jednodušší metodu. Tzn. koupíme si v modelářské prodejně uhlíkovou trubku (1m/ 90,-Kč, průměr 6mm), navlečeme na ni provrtané profily a mezi ně vlepíme polystyrénové části.
Polystyrénové části vyrábíme jednoduše - vezmeme obyčejnou trafopájku, z měděného drátu vytvoříme obrys tvaru, který potřebujeme (+ samozřejmě očka na pájku). Je zbytečné kupovat polystyrén v model. prodejně, já jsem použil klasický stavební(zateplovací) polystyren který Vám na jakékoliv stavbě rádi dají. Vše jsem slepil lepidlem RAPID (36,-Kč/50ml). Každých 10 cm je profil z překližky.(modeláři sorry, ale lepidla typu kanagon, a podobné s.... nic nedrží - postě, když něco lepím, tak používám nejlepší lepidlo(při zachování stejné ceny))
Po slepení je potřeba zapojit mozek a udělat výškovky. Já jsem použi jako vždy nejjednodušší metodu - slepil jsem ji z překližky, balzy a vytmelil. TMELENÍ - všechny části včetně křídel důkladně vytmelíme (použijeme skoro jakýkoliv šlehaný tmel), tmelem nešetříme. Po vtmelení všechny části přebrousíme smirk. papírem č. minimálně 300(= nejjemnější papír), můžeme potahovat potahovací folií. Nejlepší a mnou použitá je folie ORACOVER (100 x 60 cm = 170,-Kč). Postupujeme podle návodu.!! Důležitou částí je vkládání serv , bowdenů, atd. do křídel. (!!!NEZAPOMENOUT!!!vkládání servokabelu provádíme samozřejmě před potahváním!!)Na postup buď přijdete sami nebo se poraďte v modelářské prodejně (příp můžete napsat mně). Následuje další teoretická část - vybírání motoru a nádrže, nákup přijímače, příp. i vysílače. Důležité je taky promyslet celkový design a barevnost modelu. Já sem zvolil spalovací motor ASP 4,1ccm a nádrž 300 ccm (ikdyž se doporučuje dost menší!!!!) Vše dáme dohromady, vytroříme polystyrenové profily, kterými téměř obalíme letalo, vytmelíme, potáhneme a můžeme letět!!!!
První let proběhl úspěšně, ale průběžně jsem ještě zkoušel, dolaďoval....např. jsem posunoval těžiště( - posunováním nádrže), dodělával jsem vlastní LED osvětlení (NE!nějaké drahé, jednoduché a sériově vyráběné světelné moduly!!!)
Pokud máte hodně času (mě to zabralo asi 70 hodin), můžu vám stavbu tohoto letadla doporučit!!! V případě zájmu pošlu i další foto (s osvětlením, detaily...+plánek)
TABULKA POUŽITÉHO MATERÁLU
překlližka 3,5m2 1,5 m2
polystyren 0,2 x 1 x 1m 1ks
lepidlo RAPID 1ks
uhlíková trubka 6mm 1m
podvozek(klasický= nezatahovací) s koly
ostruha(později vytuněná na říditelnou ostruhu)
různý tmel 1kg
folie ORACOVER 350 x 60cm
motor ASP 4,1ccm
vrtule
nádrž(300ccm) + hadička
servo HS-422 2ks (výškovka, směrovka)
servo HS-81 3ks (křidélka, servo motoru)
+ LEDky (tzn. odpory... na přání napíšu návod na sestavení, hodnoty odporů, napojení na akupack...)
+ další různý TUNING
!!!NA PŘÁNÍ POŠLU OPRAVDOVÝM ZÁJEMCŮM CENOVÝ ROZPOČET!!!
Kategorie inzerce