Provoz modelů s Li-Pol bateriemi.
Článek shrnuje zkušenosti a problémy, nabízí i praktické rady, jak některým potížím předejít. Mezi modeláři je častá obava z nafouknutých lipolek. i když v naší mnohaleté praxi se ale nevyskytl jediný případ exploze nafouklé baterie. Vždy dojde k roztržení spojení obalu na boku. Připomeňme si tedy znovu známé důvody, které k nafouknutí vedou:
1. Nejčastějším důvodem je vysoká teplota baterií, způsobená zejména jejich přetěžováním. Neberme dogmaticky údaj počtu C ! Při krátkodobém zatížení (např. u elektrovětroňů) se baterie nestačí ohřát, můžeme tedy počítat s využitím max. vybíjecího proudu. Úplně jiná situace je při dlouhodobém zatížení (vrtulníky, dmychadla atd.). Doporučujeme, aby v tomto případě byl proudový odběr nejvýš poloviční.
Tak je tomu u všech typů baterií LiPol. Jednotná metodika pro stanovení jejich zatižitelnosti neexistuje a asi ani prakticky vytvořit nejde. Problémy mohou vzniknout i při uložení ve vysoké teplotě - typický případ je v létě v autě.
2. Hluboké vybití baterií
Typické příklady: modelář zapomene po letu fyzicky odpojit baterii od regulátoru, zapomene vypnout vysílač. Baterie je často možno zachránit, ale incident se obvykle projeví na snížení jejich výkonu.
3. Nesprávné skladování baterií
Baterie se nesmí skladovat ani v plně nabitém ani v plně vybitém stavu. Většina moderních nabíječů nabízí možnost nabití na skladovací napětí, cca 3,8V. To je ideální pro dlouhodobé skladování mimo sezónu. V sezóně stačí vylétat při posledním startu cca polovinu kapacity a nabíjet až před dalším létáním.
4. Zkrat - i mžikový - znám případ, kdy modelář nechal podržet náhradní baterie nudícímu se synkovi, který si hrál s konektory kabelů, akupak za bratru 1.300 Kč nafouknut "odešel".
5. Výrobní vada. V ojedinělých případech se stane, jeden článek se nafoukne již při skladování. Všechny baterie před expedicí důsledně kontrolujeme vizuálně a měříme také napětí na jednotlivých článcích. Doporučujeme, aby zákazníci totéž požadovali i na svých obchodnících.
Rozhodně nemůže dojít k tomu, že výrobní vada by se objevila na všech článcích baterie a v jediném okamžiku. Za vznik takové závady je odpovědný uživatel. Z vlastní zkušenosti můžeme říct, že kdykoliv se nám při používání nafoukly současně všechny články baterie, což se stalo za řadu let asi dvakrát, vždy to bylo následkem chyby obsluhy.
Lipolky v zimě
Občas se na některé diskusi objeví zmínka o tom, že modeláři v zimě "umřely" baterky. Podle poznatků firmy FMA, která je konstruktérem nabíječů REVO, může nízká teplota opravdu působit na baterie zhoubně. V této souvislosti se dokonce mluví o teplotách nižších, než 13°C. Dobré nabíječe s tímto poznatkem počítají. Jsou vybaveny měřením teploty a při nízkých teplotách nabíjejí velmi pomalu. Mezní teplota se dá naprogramovat, případně odstranit.
Firma FMA doporučuje v zimě nabíjet jen na 4,1V.
Věřte - nevěřte. Existuje ovšem jednoduché řešení - nabíjet jen doma a při létání držet baterie v rozumné teplotě.
A lipolky do třetice
Při našem nedávném stěhování nám přišly do ruky také baterie, které se z různých důvodů několik let nepoužívají. Nejčastěji proto, že pro ně nebylo vhodné použití. K našemu vlastnímu údivu se zdá, že všechny jsou stále v pořádku. Rozhodně nedošlo k poklesu napětí pod normální meze. Zdá se, že domněnky o tom, že "čerstvé" baterie jsou lepší, se nezakládají na pravdě.
Kategorie inzerce