Zajímavé zlepšení obratnosti lodních modelů pomocí klapkového kormidla je převzato ze zkušeností firmy Becker, která tento způsob používá u velkých lodí, jak nových, tak starších. Kormidlo vybavené klapkou jednoduchým mechanickým způsobem mění zakřivení kormidla podle jeho výchylky a loď se otočí takřka "na pětníku". Princip je srozumitelný podle připojeného schématického nákresu. Na pouzdru hřídele kormidla (4), které trochu vyčnívá z lodního trupu je pevně připevněn úchyt trnu (3). Velikost klapky (2) zabírá asi 0,25-0,30 plochy perutě kormidla (1). Peruť je s klapkou spojena závěsem (7) a osou (8), samozřejmě je možný i jiný způsob otočného zavěšení klapky na peruti. Mějme však na paměti jednoduché a bezporuchové řešení ! Nahoře na klapce je připevněno vedení trnu (5), jímž volně prochází trn (6). Změnou vzdálenosti uchycení trnu od osy otáčení kormidla a od osy klapky lze nastavit míru zakřivení, které klapka peruti dodává. Základní nastavení je zhruba takové, aby při výchylce hlavní části perutě 35-45° byla klapka kolmo k ose trupu. Jednu z možných konstrukčních variant přibližuje i fotografie klapkového kormidla na modelu remorkéru Martina Podhorného.
Podle Ing. Černého a RC Revue
JM