Po odlétání sezóny s Thunem jsem začal pokukovat po něčem trochu větším a hlavně s podvozkem. Od Srpna jsem procházel weby a vybíral vhodný model. Původní záměr koupit hornoplošník se nakonec změnil na nákup některého z populárních akrobatů ála Extra. Hlavní požadavky byly:
1) cena stavebnice do 4000 Kč
2) pokročilé rozpracování modelu (ARF)
3) atraktivní vzhled
4) slušné letové vlastnosti.
V užším výběru jsem volil mezi Extrou, YAK-54, Katanou a Gilesem 202 od (CM Pro). Volba padla na Gilese hlavně kvůli nejnižšímu plošnému zatížení 67-70 g/dm2. Barevná kombinace je sice trochu „bláznivá“ (zaujme především obdivovatele kultu O2 / Telecom), ale docela se mi líbí. Letadlo jsem tedy jednoho pondělního večera koupil za 3199Kč a donesl domů. Po rozbalení obrovské krabice s nápisem Giles 202 version II jsem byl překvapen mohutností trupu. U letadla s rozpětím 1,4 m jsem to opravdu nečekal. Balení obsahuje vše potřebné pro stavbu kromě serv, motoru atd… Následující den jsem nakoupil motor ASP 7,5 ccm, serva 4x HS-422 + 1x HS-322 a dal se do stavby.
Technické údaje:
Rozpětí:
1400 mm
Délka:
1407 mm
Hmotnost:
2650 g
Plošné zatížení:
67 - 70 g/dm2
Profil:
Naca 0013
Plocha křídla:
36,4 dm/2
RC funkce:
5 serv (V, S, 2x K, M)
Výrobce:
CM Pro
Běžná cena:
3200 Kč
Osazené vybavení:
Serva:
4x HS-422 křidélka, VOP a SOP, 1x HS-322 motor
Motor:
ASP S46 - 7.5 ccm
Vrtule:
APC 11 x 6
Vysilač:
Hitec Optic 6
Stavba Anglicky a čínsky psaný (převážně obrázkový) návod je zpracovaný vcelku podorobně a nemám k němu větší výhrady. Křídla Křídlo je konstrukční balza / překližka a od výroby již slepené dohromady tedy nedělitelné. Je nutno do jeho potahu vyřezat díry pro upevňovací šrouby a serva křidélek (díry do balzy jsou pod potahem již vyvrtané). Zde se ukázal jeden z mála nedostatků. Potah celého letounu je řešen fólií, která je sice velmi pevná, ale také křehká a má tendenci po natržení praskat.
Po vyřezání otvorů pro serva jsem jejich okraj olepil průhlednou izolepou, abych zabránil budoucímu zatrhnutí potahu křídla. Serva se montují do plastových rámečků, které je nutno pro montáž těch standardních cca o 1 mm vybrousit. Křidélka jsou v krabici samostatně a lepí se do křídla (5 min Epoxy) pomocí otočných pantů (podobné jako od MP Jet). Zde doporučuji díry pro panty před montáží zkontrolovat. Na mém modelu nebyla jedna dostatečně hluboká a křidélka proto mají zbytečně velkou mezeru od křídla (cca 4mm).
Trup Podvozek je kompozitový a vypadá masivně. V diskuzích na internetu jsem našel upozornění na jeho možné vytržení z trupu. Místo, do kterého se montuje, jsem proto vylepil 5 min epoxydem a obě nohy podvozku sešrouboval pružným pozinkovaným plechem. Dodávaná kolečka jsou cca 50mm v průměru a to je na starty z trávy dost málo. Model jsem tedy vybavil polopneumatickými koly o průměru 70mm. Na tyto kola jdou ještě namontovat originální „bačkory“ bez úprav (osobně je zatím raději nepoužívám).
Model absolvoval asi 10 letů a podvozek, zdá se, drží. Při sestavování je do trupu nutné zalepit VOP a pohyblivou část SOP. Díra pro VOP se musí vyříznout do fólie (překližka pod potahem je vyřezaná) a setkáte se znovu s „praskavostí fólie“. Otvor v trupu je kolmý na SOP a není nutno nic dobrušovat. Lepil jsem 5 min. epoxydem a protože po zaschnutí nebyly vyplněny všechny spáry zalil jsem je ještě Purexem.
Pohyblivé části ocasních ploch se lepí stejným způsobem jako křidélka. Motor a serva Otvory pro serva v trupu jsou připravené a sejně jako u křidélek se musí cca. o 1mm zvětšit. Ovládání SOP je řešeno lankem při jehož montáži nebyl problém. Horší je montáž táhla VOP. Skládá se z uhlíkové trubky a 2mm drátu. Obsahuje množství lepených a šroubovaných spojů (potenciální zdroj problémů) a na mém modelu v některých režimech vibruje. Plánuji výměnu za lanovody. Táhlo plynu z 2mm drátu vychází krátké proto jsem je nahradil standartním bowdenem.
Deska pro montáž motorového lože má již vyosení proto jsem na ni lože rovnou přidělal. Důležité je správně vyměřit polohu motoru do otvoru v krytu. Montáž motoru proběhla standardním způsobem bez problémů. Nádrž je tvarovaná do díry v trupu a její zapření jsem vyřešil vlepením balzového držáčku (mohu jej kdykoli vylomit a vyndat). Přijímačové baterie jsem po obalení molitanem doslova „narval“ nad podvozek do prostoru před křídlo. Tam zasahují podvozkové šrouby a proto je nutné perfektní vystlání prostoru molitanem, aby se baterie neotloukaly (vnitřek trupu. Motorový kryt jsem upravil podle svého motoru a přišrouboval vruty. Kabina se po oříznutí okrajů šroubuje také vruty.
Těžiště mi s použitým motorem vychází doprostřed doporučeného rozsahu bez dalšího vyvažování. Přesto, že jsem se s letadlem nijak neloudal zabrala mi stavba cca 12 hodin práce. Zvládne ji každý průměrně zručný člověk se základním nářadím. Létání Při záletu jsem byl velice nervózní protože šlo o můj první skutečný start z podvozku (přemotorovaného EPP akrobata nepočítám) a logicky mě čekalo i první přistání. Motor byl osazen vrtulí APC 11x5 a měl za sebou asi hodinu provozu při záběhu. Letadlo nemělo namontovánu kabinu a kryt motoru. Výchylky jsem nastavil na spodní hranici doporučenou výrobcem (menší důrazně nedoporučuji !!!).
Po přidání plynu jsem z obavy před přetažením nechal letadlo rozjet cca 50m přes celou dráhu a pak opatrně přitáhl. Trimoval jsem pouze výškovku. Let mě příjemně překvapil. Proti mému druhému letadlu Aircombatu Thun je Giles stabilnější s plynulejším přechodem do zatáčky. Letový projev vypadá důstojně a ostatní modeláři na letišti ho zhodnotili pozitivně. Hmotnost mého letadla je 2650 g, překvapením tedy byla vcelku nízká minimální rychlost. Při pozvolné ztrátě rychlosti letadlo začne prosedat a po křídle se sklápí jen velmi neochotně. Zkusil jsem i flaperony, na kterých letoun letí velmi pomalu. Zde však již dochází při ztrátě rychlosti k výraznému překlápění na levé křídlo (zatím nevím proč pokaždé jen doleva). Jak se ukázalo, motor ještě nebyl ideálně seřízený a s vrtulí 11 x 5 bylo výkonu pomálu. Na bezpečný let to stačilo, ale nějaká akrobacie nepřipadala v úvahu. První přistání proběhlo slušně a mně se velice ulevilo.
V době psaní tohoto článku absolvoval Giles již přibližně deset letů. Po seřízení motoru a montáži vrtule APC 11 x 6 se jeho výkon jeví jako dostatečný (viz videa na konci článku). Pro náročné uživatele, kteří požadují vis a „nekonečné“ stoupání vzhůru bude ovšem 7,5 ccm málo. Letadlo by jistě bylo živější s 8,5 ccm. Naopak jako minimum doporučovaná 6,5 ccm bude, myslím, velmi slabá. Jak jsem již psal letadlo na mě (a nejen na mě) udělalo opravdu dobrý dojem. Bohužel, nejsem příliš zkušený pilot a proto nechám zhodnocení akrobatických schopností tohoto číňana na někom jiném. Obraty, které jsem schopen nějakým způsobem provést (jako přemet, výkrut a let na zádech) jsou bez problémů. Při vytrimování na rovný let je letadlo na zádech nutno trochu potlačovat, což je způsobeno asi špatným vyosením motoru. Závěr Letadlo Giles 202 50 od CM Pro je dle mého názoru vzhledem k poměru výkon / cena opradvu dobrou volbou. Zpracování a kvalita materiálů je až na potahovou fólii dobré. Čas a náročnost stavby je úměrná kategorii ARF. Letové vlastnosti nejsou v žádném případě záludné a model považuji za „hodné“ letadlo. Obavy ze špatné viditelnosti modrého potahu na obloze se zatím nepotvrdily.
Vigo
Kategorie inzerce