EPP - extrudovaný polypropylen oblíbený stavební materiál II.

Pokračování z 27. 5. 2011

Zhotovení otvorů pro serva, přijímač apod.

(ne pro regulátor a baterii – ty vyžadují dobré chlazení, EPP je výborný tepelný izolant !) s použitím trafopájky jsem popsal v odstavci řezání za tepla. Jiná možnost je vyříznout obvod otvoru ostrým modelářským nožem a materiál pak opatrně vytrhat pinzetou nebo kleštěmi s úzkými čelistmi, záleží na velikosti otvoru. Pozor na velikost otvoru – při těsném uložení serv může dojít k prohnutí trupu, lépe je udělat otvor tak „akorát“ a servo v něm fixovat oboustranně lepící páskou nebo malým množstvím kontaktního lepidla. Podobně zhotovíme i drážky pro vyztužení uhlíkovou tyčkou nebo trubkou, pro servokabely apod.


Lepení

pro lepení EPP vyhovuje celá řada lepidel. Dvousložková lepidla (Epoxy) používáme na namáhané spoje, Pro výbornou pružnost jsou vhodná i lepidla kontaktní (např. Chemopren), spoje lepené těmito lepidly můžeme v případě potřeby uvolnit acetonovým ředidlem. Lepidlo Purex vytváří pevné spoje, vyplňuje mezery mezi kuličkami a spoj je i dostatečně pružný. Žlutohnědá barva spoje není vždy estetická, to je snad jediná nevýhoda Purexu. Stále častěji modeláři používají k lepení EPP tavné pistole, spoje jsou pružné a pevné. Výhodou je i krátký čas tuhnutí, na druhou stranu máme na lepení málo času a pozdější korekce už není možná, lepení tavnou pistolí vyžaduje opět zručnost, pečlivost a cvik. Kyanoakrylátová lepidla jsou rovněž velmi vhodná, pro menší modely je můžeme použít na všechny spoje. Nejvíce se osvědčila CA lepidla středně hustá. Pro pevnější spoje dáme bez obav lepidla více, pronikne do materiálu do větší hloubky, pro pružnější spoje dáme naopak lepidla méně. Postup při lepení je takový, že oba lepené díly přiložíme k sobě a lepidlo kápneme na lepený spoj, samo do spoje zateče. Toto můžeme i opakovat, pokud by se nám spoj nezdál dost pevný. S úspěchem používám i aktivátor, zejména při opravách na letišti. Existuje i uvolňovač CA lepidel, to pro případ, že potřebujeme spoj uvolnit. Při opravě po havárii se osvědčil následující postup : Lepidlo naneseme na jednu stranu, ihned přiložíme protikus a oba díly stlačíme. Pak několikrát zmenšíme a vzápětí zvětšíme tlak („pumpujeme“) do vytvrzení, lepidlo se dostane mezi kuličky materiálu.

Postupů a způsobů práce s EPP je určitě mnoho, rádi zveřejníme i jiné zkušenosti.

Z podkladů RC Revue
JM

 

Předchozí díl