Tento článek je trochu netypický, protože nejsem majitelem popisovaného modelu ani jsem s ním osobně nikdy neletěl. Nicméně měl jsme možnost tento model několikrát vidět a jeho letové vlastnosti mě natolik nadchly, že jsem si řekl, že nám tento stroj na stránkách prostě nesmí chybět! Jeho majitel (Kokoumes) byl navíc ochoten zodpovědět všechny mé všetečné otázky a poskytl i dostatek snímků a video. Abych zachoval autentičnost, pojal jsem tento článek jako rozhovor. Základní popis Chéri je cvičný hornoplošník určený pro pohon spalovacím motorem 2,5 - 4 ccm. Lze ho osadit i elektromotorem odpovídajícího výkonu. Křídlo je klasické balzové konstrukce s polosouměrným profilem. Trup včetně směrovky je laminátový. Křídlo se uchycuje k trupu pomocí 2 plastových šroubů - není tedy nutné křídlo nepohodlně poutat pomocí gumových ok. Křidélka jsou ovládána každé vlastním servem umístěným v příslušné polovině křídla. Serva jsou pak překryta plastovou krytkou. Konce křídel jsou zakončené plastovými koncovými oblouky bílé barvy. Podvozek je tříkolový s řiditelným předním kolečkem spřaženým se servem směrovky. Hlavní podvozek je kompozitový v barvě trupu. Barevně je model vyveden ve slušivé kanárkově žluté barvě s červenými doplňky. Model vyrábí a prodává česká firma Kostka model centrum. Firma rcm Pelikán ho prodává pod názvem Bonnie 20 v žluto modrém zbarvení.
Technické údaje:
Rozpětí:
1400 mm
Délka:
970 mm
Hmotnost:
1500 - 1700 g
Plocha křídla:
29,4 cm2
Profil:
Naca 2415
RC funkce:
5 serv (V, S, 2x K, M)
Výrobce:
Kostka model centrum
Běžná cena:
3200 Kč
Osazené vybavení:
Serva:
3x HS 311 Motor, VOP a SOP, 2x HS-81 křidélka
Motor:
MVVS - 3.5 ccm + laděný výfuk
Vrtule:
9 x 4
Přijímač:
Hitec Electron 6
Vysilač:
Hitec Eclipse 7
Rozhovor s pilotem
U tohoto stroje se nám naskytla mimořádná příležitost a tou je fakt, že jeho pilot si ho pořídil jako svůj vůbec první model v životě a odlétal s ním celou jednu sezónu. Díky tomu máme jedinečnou možnost podívat se, jak si s Chérim poradil naprostý začátečník a co si o něm myslí po několik měsících létání. Tak pojďme pilota vyzpovídat! Jak jsi se vlastně dostal k RC modelům? O prázdninách 2006 jsem byl na Moravě u příbuzných a potkal jsem kamaráda, který jen tak mezi řečí prohodil, že si koupil model na spalovací motor. Druhý den jsem se šel na něj podívat a totálně mě to dostalo. Hned, jak sem přijel domů, jsem si koupil vysílačku a zajel pro model.
Proč sis vybral tento mode jako svůj první?
Tenkrát sem se v tom neorientoval a věděl jsem že chci aby to mělo křidýlka, spalovací motor a aby to byl hoprnoplošník. To byly moje veškeré znalosti o letadlech.
Nečinil ti problém spalovací motor?
Spalovací motor mě trochu trápil ze začátku, kdy se musel štelovat - to jsem tenkrát neuměl. Ale teď mi to nedělá žádný problém. Jak probíhala stavba? Stavbu nemůžu posoudit, protože jsem model koupil již hotový. Ale když se podivám do návodu, který k němu mám, myslím, že by to nebyl problém.
Jak se ti model líbil, když jsi ho poprvé uviděl?
Byl to úžasný pohled - žlutý model na zelené trávě :-)
Má jeho konstrukce nějaké nedostatky? Předělal nebo vylepšil bys něco?
Nejcitlivější část je ocas, kde se spojuje laminátový trup s balsovou výškovkou. Tam už mi to prasklo několikrát. Ale jinak myslím že to je vymyšleno dobře.
Jak probíhal zálet? Zvládl jsi první lety bez problémů?
No v té době jsem ještě nevěděl, že se letadlo musí vůbec zaletět. A navíc první let byl tak trochu nečekaný. Šel jsem si jen zajezdit po silnici a měl jsem zatím jen teoretické znalosti o řízení modelů. Jenže co se nestalo! Jel jsem po ty silnici a Chéri už měl slušnou rychlost. Podíval, jsem se před něj a vidím zatáčku. Měl jsem 2 možnosti: Nechat ho jet s tím, že by skončil v kotoulech ve škarpě a nebo to zvednout. Rozhodl jsem se to zvednout. Lehce sem přitáhl výškovku a Chéri se nádherně odlepil od země. Pak jsem si rychle vzpomínal na to, jak se zatáčí. Nedělalo mi to žádný problém - jen trochu, když model letěl ke mně. Takhle jsem udělal 3 kolečka a řekl jsem si, že zkusím přistát. Výborné bylo, že vedle silnice, na které jsem startoval, bylo pole s obilím. Nalétnul jsem si a pomalu klesal. Asi tak v metrové výšce jsem model srovnal a letěl nad obilím. Pak jsem trochu povolil a nechal ho klesat. Model se mírně naklonil, zachytl se koncem křídla o obilí a hezky do něj zaplul. Bylo mi úžasně. Podíval jsem se na vysílačku pak na otevřené auto a pak zpět. A ejhle! Model nikde. No a pak jsem strávil asi hodinu a půl hledáním modelu v obilí. Zrovna bylo po dešti a tak jsem byl celý mokrý. Navíc jsem měl jen kraťasy, takže jestě 14 dní po tom jsem měl odřená kolena. Chérimu se nestalo nic. Pak proběhly další 2 lety. Při prvním jsem udělal malou hvězdu po zemi (praskl jen potah hlavního křídla) a pak byl asi největší úraz, kdy jsem udělal 2 přemety po zemi a to bylo už na celý nový potah a na opravu křídla.
Jak hodnotíš výkon motoru? Je dostatečný?
Výkon MVVS 3,5 ccm s laděným výfukem je ideální. Model s ním umí lítat moc hezky.
Měl jsi za dobu, co s Chéri létáš nějakou nehodu? Jaké byly následky?
Nehod bylo několik. Ty dvě co jsem již zmínil a pak ještě spoustu dalších. Většinou nešetrné přistání. Zrovna nedávno jsem přistával do pole, ale byl jsem dlouhý tak jsem přidal a přitáhl. První strom jsem viděl a taky se mu vyhnul, ale ten druhý za ním vidět nebylo. Takže Chéri zavadil křídlem o větev, stočil se a pod plným plynem spadnul na asfalt asi z 2 metrové výšky. Odnesl to zase ocas (slabé místo) a praskl trup za motorem. Kus epoxidu a vteřinového lepidla to však spravilo. ostatně jako všechny dosavadní závady. Jo a pak ještě praská trup pod hlavním křídlem a v otvorech, do kterých zapadají kolíky od křídla.
Myslíš, že už jsi z modelu dostal maximum nebo se s ním pořád máš co učit?
Myslím, že jsem tak na tříčtvrteční cestě. Ale spíš se bojím udělat s ním nějaký hodně odvážný obrat, jelikož, když by se to nepovedlo, bylo by mi to pak líto. Je to můj oblíbenec. Když bys dnes začínal, koupil by sis opět tento model a proč? Rozhodně. Hlavně pro jeho skvělé letové vlastnosti. Za celou dobu co s ním létám se mi nestalo, že by spadnul po křídle nebo tak něco. Nechá si líbit opravdu všechno a jeho laminátový trup je nedocenitelnou záležitostí.
Doporučil bys tento model ostatním? Pro koho myslíš, že je určen?
Určitě bych ho doporučil všem, co si chtějí hezky zalétat - ať už je to začátečník nebo pokročilý. Díky za rozhovor! Nemáš zač. Slovo závěrem Napsat o tomto modelu jsme se rozhodl po té, co jsem měl možnost ho několikrát vidět v akci. Byl jsem unešen. Model bez problémů zalétne veškeré základní akrobatické obraty včetně letu na zádech. Model si nechá opravdu hodně líbit. Kokoumes s ním cvičí naprosto bez obav. Zatáčky utažené na maximum a ani náznak pádu po křídle. Naposledy mě Chéri uchvátil, jak si hravě poradil s opravdu silným větrem. Letadla z EPP v podstatě jen bojovala o udržení se ve vzduchu, ale Chéri létal jako by nic. Kokoumes si s ním dovolil i relativně nízké průlety na zádech a také si užíval jeho specialitu - vystoupal do takové výšky, že letadlo už skoro nebylo vidět, zpomalil a pak se spustil k zemi v "nekonečné" vývrtce. Nádhera! Velmi působivý byl také let po větru na plný plyn. Motor ječel jako stihačka a Chéri se řítil kupředu na hornoplošník opravdu hodně rychle. Když mi poprvé prosvištěl kolem hlavy, úplně mi zatrnulo. Po stažení plynu, byl krotký jako beránek a přistával jako do peřinky. Když jsem před časem přemýšlel, jaký pořídit cvičný hornoplošník, narazil jsem i na tento model. Na fotkách ze stránek výrobce mi nepřišel nic moc a tak jsem nakonec zvolil model Canary. Ale teď, když jsme ho viděl na vlastní oči, musím říci, že vypadá moc pěkně a zpracováním Canaryho předčí.
Otázky kladl: Vzduchoplavec
Odpovídal: Kokoumes
www.rc-litani.wz.cz
Kategorie inzerce