Občas zavítám na RC Server a pročítám jeho články. Nabírám inspiraci. Tak se stalo, když jsem odvezl ženu do porodnice, že jsem si řekl: Postavím letadlo! Něco laciného, nějakýho styreňáka. Několik EPP desek mám, něco dokoupím, elektroniku najdu v krabici z náhradními díly. Tož jdu do toho! Našel jsem pěkné fotky EDGE 540, doma mám model EXTRA 300S - balzouše. Tak jsem na balicí papír z Hornbachu namaloval plánek a dal jsem se do toho. Moc se mi líbil zdejší článek o Extře od VA models, tak jsem se rozhodl, že ten můj bude podobné konstrukce. Trup jsem přepočítal z fotek Edge, tvar křídla (půdorys) taky. Ocasní plochy jsem zvolil nějaký bastl mezi Extrou a Edgem. Všechny rozměry jsem podřídil rozpětí křídla cca 1 m - dle rozměrů desky stavebního polystyrenu z Hornbachu. Profil křídla Eppler 169 z databáze www.nasg.com/afdb. Šablonky na poloviny křídel jsem vyřízl z překližky 2 mm od pana Pelikána, nastartoval jsem odporovou pilu (regulaci proudu provádím našlapováním omotaným drátem okolo palce nohy na kontakt autobaterie - stará mrcha, která už neutáhne startér auta, ale na pilu a dobijení baterek stačí). Půlky křídla nejsou úplně super (chtělo by to kámoše na vedení pily na druhé straně křídla), ale stačí. Stavebňák jsem polepil průhlednou lepicí páskou bez zažehlování. Panty křidélek jsou tuplovány skelnou lepicí páskou. Tak šup do sestavení! Myslím si, že důležitá věc jak při kreslení plánku, tak při výřezech a podobně, je dodržení vypočítaného nastavení úhlů křídla, ocasu a hlavně motoru. V mém případě střídavej číňan BM 2410-12 koupenej v soupravě od pana Bela z Dejvic za 1000,- Kč. Mimochodem stejný motor mi tahá Z 37 Čmeláka o rozpětí 1 m a váze asi 500g takovým způsobem, že se až nezdá, že to jeho konstrukce vydrží. Tak jsem zvolil nastavení motoru 2 stupně dolů a doprava (klasika). Křídlo a ocas 0 stupňů. Trup sestaven po vzoru VA model z desek EPP, motorová přepážka 2 mm překližka od pana Pelikána zesílená 1 cm EPP. Ještě jsem našel v krabici karbonový pružný podvozek a 40 mm kolečka, ale myslím, že není potřeba. Na druhou stranu v poseldní době zvažuji, že ho tam přeci jen dám - je mi líto ji otloukat o zem. Osazeno nálezy z krabice:
Servo SOP - Hitec HS-55
Servo VOP - noname
Servo křidélka - E flite EFLR S 75
Vrtule s gumičkovým unašečem - APC 9 / 4,7
AKU - po vzoru Čmeldy a kvůli váze modelu Li-poly 3S 1250
No, řeknu Vám, měl jsem strach vrhnout to do luftu, ale Bětka letí a je to SUPER akrobat. Řekl bych dost dobrý stroj na nácvik 3D blbostí. Samozřejmostí je vyvážení modelu. Já jsem využil prográmku modell-utiliti 1.0 a jsem spokojen. Tak to shrnu - (Náklady na drak letadla cca 250,-):
1/2 desky EPP 5 mm
1/2 desky EPP 10 mm
1 deska stavebního polystyrenu 50 x 500 x 100 mm
1 lišta balzy 5 x 3 x 1000 mm
Průhledná samolepící páska široká, kus pevnostní samolepící pásky Elektronika:
3x miniserva po cca 300,-
přijímač jeti 4kanál za cca 800,-
motorová jednotka BM 2410-12 + régl. za 999,-
1/2 m 1,5 mm drátu na táhla +/- 10,- ?
Vrtule 100,-
Radio a AKU nepočítám, já vlastním Graupnera MC 12. Jo a ještě barvy na kamufláž (zatím lihový fix, ale mám ještě nějaké barvy na EPP, ale to až v dílně). Dohromady s nadsázkou 3500,- kaček. Vše jsem sestrojil doma v obýváku za necelý týden a máme už asi 4 zkušební lety s minimem korekcí. Pouze cvakání na trimech a následné doladění táhel. Po dalším létání jsem zjistil, že pro 3D létání to chce posunout těžiště o 10 - 20 mm dozadu. Také zřejmě zkusím zmenšit rozpětí o 100 mm (pocitově se mi zdá, že to není uplě ideální). O ceně přemýšlejte jak chcete, porovnávejte se stavebnicema a podobně, ale já jsem spokojen. Po úspěchu s Bětkou mám v plánu vytvořit něco více pohledného. Až se to podaří,dám zase vědět. A ještě tu mám pár fotek a také plánek (originál se bohužel ztratil, takže toto je pouze hrubý náčrtek s originálními rozměry)
Kategorie inzerce