Údržba a servis rc modelů aut - část II.

 

V první části našeho článku jste si jistě povšimli, že několik servisních rad směřuje spíše k elektrám (tím nechci říci, že některé rady se nebudou hodit i spalovákům), abychom je neošidili, budeme jim věnovat další speciálně zaměřené články. Nyní tedy dále ve stejném duchu.

Šasi a řízení

Po důkladném očištění a kontrole opravíme případné stržené závity a pečlivé kontrole podrobíme i hledání trhlin. Páky řízení odpojíme od serva, zkontrolujeme jejich chod a uchycení, vše musí jít lehce. Následuje zpětná montáž hlavního převodového kola se spojkou, hnacího řemenu a napínáku. Vrátíme zpět dopředu i volnoběžku nebo diferenciál a dozadu diferenciál (hlava šroubu vždy na levé straně po směru jízdy), řemínek napneme. Správné napnutí je takové, že v místě mezi hlavním převodovým kolem a zadní částí auta by měl jít řemínek promáčknout max. 5 mm. Potom namontujeme zpět nápravy a nárazníky. Další1 prohlídce a kontrole podrobíme kloubky u horních ramen náprav a táhla řízení. Kloubky nesmí být popraskané a nesmí mít větší vůli. Doporučujeme vyměnit i jejich molitanové ochranné prachovky. Kompletně smontovaný podvozek odložíme a pokračujeme dalšími skupinami.

Motor

V našich možnostech (bez specializovaných servisů) spočívá kontrola v odstranění nečistot z pastorku ozubení a při zpětné montáži v jeho správném dotažení. Velkou pozornost věnujme ale zubové vůli – ozubení pastorku a hlavního převodového kola nesmí jít na sebe příliš těsně, ideální zubová vůle je asi taková, že při protažení obyčejného papíru mezi koly by jej toto ozubení nemělo prostřihnout. Doporučejeme více spoléhat na vlastní zkušenost.

Tlumiče pérování

Stejně jako u všech jiných dílů je po jízdě nutné očištění od nečistot. V případě tlumičů je důležitá i kontrola případného úniku oleje nebo prohnutí pístnice – v obou případech musí přijít okamžitá výměna za nové díly. U používaných tlumičů kontrolujeme, zda nejsou vydřené pístnice v místě průchodu ve spodní části tlumiče, stejně důležitá je ve stejném místě kontrola i případného vydřeného gumového těsnění. Nutná kontrola přítomnosti vzduchu v tlumiči – bez pružiny několikrát pomalu stlačíme a vytáhneme pístnici. Vzduchové bublinky jsou slyšet jako syčení a praskání. Po odstranění závad, naplnění vždy novým olejem a odvzdušnění, odstranění zbytků oleje, nasadíme pružiny a tlumič namontujeme zpět na nápravu. Pružiny musí být na obou tlumičích stejně napružené – stejně utažená horní matice a stejně tlusté podložky – to je správná funkce tlumičů.

 

S použitím materiálů RC Revue a Pavla Krylla

JM

 

Předchozí díl

Pokračování