Následující řádky nejsou návodem, jak údržbu a servis provádět, spíše co a jak dělat podle praktických zkušeností. RC auta jsou modely velmi drahé, extrémně namáhané a proto jsou jejich údržba a servis před i po závodech či tréninkových jízdách velmi důležité. Nejen pro životnost jednotlivých dílů i celého modelu, ale i pro spolehlivost a následný úspěch při závodech.
Po skončení závodní nebo tréninkové jízdy u „elektry“ odpojíme a vyjmeme baterie, u „čuďáku“ přečerpáme nespotřebované palivo z nádrže do kanystru. Poškozené díly zabezpečíme proti ztrátě během přepravy domů, zkontrolujeme i součástky uvolněné poškozenými díly. Model rovněž zbavíme největších nečistot.
Domácí údržba záleží na tom, kde jsme jezdili (trať suchá, mokrá, písčitá, travnatá, kamenitá atd.), kolik ran model dostal, ať již vlastní vinou, rozbitou dráhou nebo „uměním“ soupeřů. Dokončíme základní očištění modelu tak, aby na pracovní stůl pokud možno nepadaly nečistoty a zkontro-lujeme poškození. Prasklé díly zásadně vyměníme za nové, nikdy se nesnažíme slepit nebo vyspravit prasklá ramena, držáky tlumičů („parohy“) a ani šasi. Tyto díly jsou vždy extrémně namáhané a šetrnost v těchto případech se nám vymstí v nejméně očekávané chvíli.
Při další údržbě a servisu postupujeme již podle jednotlivých částí modelu :
Přední a zadní náprava s diferenciály (popř. s volnoběžkou)
Tyto díly patří u buggy k nejvíce namáhaným. Odmontujeme tlumiče, přední a zadní nárazník a oba nárazníky diferenciálů. Po vyčištění ramen (vhodný je např. zubní kartáček) pozorně zkontrolujeme, zda neobjevíme praskliny a dále i dotažení šroubů. Ramena jsou zhotovena z materiálu vyztuženého uhlíkovým vláknem a grafitem, který se vyznačuje vysokou pevností a tuhostí, bohužel je tato hmota náchylná na stržení závitu při přetažení. Oprava je možná jen tak, že protočený šroub vyšroubujeme a očistíme od zbytků plastu. Zbytky plastu ostraníme také z otvoru v rameni a do závitu naneseme tenkou jehlou slabou vrstvu kvalitního kyanoakrylátového lepidla. Po jeho zaschnutí šroub opatrně zašroubujeme a oprava je hotová.
Další kontrola se týká ložisek a os náprav. Osu položíme na skleněnou desku a pootáčením kontrolujeme, jestli nehází. V případě, že není rovná, osu vyměníme za novou. Ložiska vyjmeme a zkusíme jejich chod. Musí se pohybovat lehce, bez sebemenšího drhnutí. Pokud by v ložisku něco drhlo, pokusíme se je vyčistit. Sejmeme obě pojišťovací podložky a oba boční kryty ložiska. Vše řádně vypereme v technickém benzinu a po úplném vysušení namažeme ložiska vazelínou s obsahem teflonu. Nedoporučujeme mazat ložiska olejem, buggy jezdí často v prašném prostředí. Pokud ani potom ložisko „nechodí“ jak má, vyměníme je za nové.
Můžeme se pustit do kontroly dotažení spojů na hnacích hřídelích. V případě ohnuté osy kardanu zkusíme osu vyrovnat třeba kleštěmi nebo ve svěráku. Nyní zkontrolujeme diferenciál a volnoběžku. Povolíme napínák řemínku, poté řemínek povolíme úplně, abychom snadněji vyjmuli diferenciál s volnoběžkou. Po vyčištění od nečistot celý diferenciál rozebereme a všechny díly vyčistíme motorsprejem. Přezkoušíme všechna ložiska, velká v případě nutnosti rozebereme a vyčistíme, malá, pokud se lehce neotáčí, vyměníme za nová. Diferenciál znovu namažeme a složíme, kdo by si nebyl jist, postupuje podle návodu ve stavebnici. U volnoběžky postupujeme stejně, po vyčištění velkého kola zkontrolujeme osy volnoběžných nábojů a volnoběžná ložiska prostříkneme motorsprejem. Po jeho odpaření tato ložiska promažeme pouze olejem na ložiska, který jediný zaručí bezchybnou funkci.
Převodové soukolí a spojka
Po demontáži motoru a povolení napínáku řemínku vyjmeme hlavní převodové kolo a hnací řemínek, který vyčistíme kartáčkem a vypereme v mýdlové vodě. Rozebereme spojku a pečlivě prohlédneme hlavní převodové kolo, zejména aby v ozubení nezůstaly nečistoty nebo drobné částečky písku. Díly spojky vyčistíme a zkontrolujeme chod ložisek. Spojku sestavímy, nahrubo dotáhneme a uložíme k již vyčištěným dílům.
Kategorie inzerce